“Sweet Tooth”

DANSK

Björk Hijoort er svensk-græsk autodidakt kunstner, har base i Helsinki, og er kendt for sine farverige værker, der tit afbilleder dyriske og kvindelige karakterer.

Björk lægger vægt på, at kunsten skal ud af gallerierne og museerne, og ud i det offentlige rum, så alle kan have glæde af den. Björk maler med pensel og vægmaling, og bruger nogle gange spraydåser til at lave små detaljer. Hun beskriver sin kreative proces som betydeligt langsommere end andre gavlmalere. Hun skitserer aldrig noget på forhånd, så begge værker, der er opstået i Blokhus, er sprunget fra hendes hånd i et spontant og intuitivt moment.
Værket ‘Sweet Tooth’ er Björks andet værk i Fun Art. Ligesom ‘Love Bite’ er det værk I står foran nu, også farvet af Björks nygifte forelskelse.
Björk har altid været interesseret i paradokser, ideer bag godhed og ondksab, og hvordan sproget fungerer, og opretholder vores forståelse om sådanne instanser. Udsagn som ‘sød tand’ og ‘ulv i fåreklæder’ er fraser som maskerer noget mørkere bag deres legende overflade, eller i nogle tilfælde betyder noget helt andet, end det ordene faktisk skal imitere. At have en ‘sød tand’ er i virkeligheden en meget makaber måde at benævne noget så uskyldigt, som lysten efter kage og søde sager.
I dette gavlmaleri inviterer de demon-agtige figurer, som lige så godt kunne være engle, beskueren til at se fristelse som en fejring af det gode liv, i stedet for en synd. Fristelsen som et lykkeligt bevis på alt det lækre, søde og sjove livet har at byde på. Björk leger med paradokserne god og ond, lys og mørke, liv og død, og viser at de alle indeholder hverandre og er umulige at stille over for hinanden.

ENGLISH

Björk Hijoort is a Swedish-Greek self-taught artist based in Helsinki, known for her colorful works that often depict animalistic and feminine characters.

Björk emphasizes that art should come out of galleries and museums and into public spaces so that everyone can enjoy it. She paints with a brush and wall paint and sometimes uses spray cans for small details. She describes her creative process as significantly slower than that of other muralists. She never sketches anything in advance, so both works that have emerged in Blokhus have flowed from her hand in a spontaneous and intuitive moment.
The piece ‘Sweet Tooth’ is Björk’s second work in Fun Art. Like ‘Love Bite,’ this piece you are looking at is also colored by Björk’s newlywed infatuation.
Björk has always been interested in paradoxes, the ideas behind goodness and evil, and how language functions to maintain our understanding of such instances. Phrases like ‘sweet tooth’ and ‘wolf in sheep’s clothing’ mask something darker behind their playful surface or, in some cases, mean something entirely different than what the words are supposed to imitate. Having a ‘sweet tooth’ is, in fact, a rather macabre way of referring to something as innocent as the desire for cake and sweets.
In this mural, the demon-like figures, which could very well be angels, invite the viewer to see temptation as a celebration of the good life rather than a sin. Temptation is portrayed as a joyful testament to all the delicious, sweet, and fun things life has to offer. Björk plays with the paradoxes of good and evil, light and dark, life and death, showing that they all contain each other and are impossible to set against one another.

DEUTCH

Björk Hijoort ist eine schwedisch-griechische autodidaktische Künstlerin, die in Helsinki ansässig ist und bekannt für ihre bunten Werke, die oft tierische und weibliche Charaktere abbilden.

Björk legt Wert darauf, dass Kunst aus den Galerien und Museen heraus und in den öffentlichen Raum gelangt, damit alle Freude daran haben können. Björk malt mit Pinsel und Wandfarbe und verwendet manchmal Sprühdosen, um kleine Details zu erzeugen. Sie beschreibt ihren kreativen Prozess als deutlich langsamer als den anderer Wandmaler. Sie skizziert nie im Voraus, sodass beide Werke, die in Blokhus entstanden sind, spontan und intuitiv aus ihrer Hand geflossen sind.
Das Werk „Sweet Tooth“ ist Björks zweites Werk in Fun Art. Wie „Love Bite“ ist auch dieses Werk von Björks frisch verheirateter Verliebtheit geprägt.
Björk war schon immer an Paradoxien interessiert, an den Ideen hinter Gut und Böse und daran, wie Sprache funktioniert und unser Verständnis solcher Instanzen aufrechterhält. Ausdrücke wie „süße Zähne“ und „Wolf im Schafspelz“ sind Phrasen, die etwas Dunkleres hinter ihrer verspielten Oberfläche verbergen oder in einigen Fällen etwas ganz anderes bedeuten, als die Worte tatsächlich imitieren sollen. Eine „süße Zahn“ zu haben, ist in Wirklichkeit eine sehr makabre Art, etwas so Unschuldiges wie den Wunsch nach Kuchen und Süßigkeiten zu benennen.
In diesem Wandgemälde laden die dämonenartigen Figuren, die ebenso gut Engel sein könnten, den Betrachter ein, Versuchung als Feier des guten Lebens zu sehen, anstatt als Sünde. Die Versuchung als glücklicher Beweis für all die köstlichen, süßen und lustigen Dinge, die das Leben zu bieten hat. Björk spielt mit den Paradoxien von Gut und Böse, Licht und Dunkelheit, Leben und Tod, und zeigt, dass sie alle einander enthalten und unmöglich gegeneinander abgewogen werden können.